Stichting CapelleWerkt en het Coronavirus

Bij CapelleWerkt hebben we besloten om een aantal bedrijfsonderdelen zo lang als mogelijk open te houden. De bedrijfsonderdelen die vallen onder de landelijke richtlijnen, zoals het inloopcentrum Picasso en de Kinderboerderij in Krimpen aan den IJssel zijn uiteraard conform de adviezen gesloten. We volgen de richtlijnen van het RIVM strikt en waar nodig passen we onze bedrijfsvoering aan. Het besluit om een aantal bedrijfsonderdelen zolang als mogelijk in bedrijf te houden is niet lichtvoetig genomen.

De reden waarom we open blijven is meervoudig:
• Voor een deel van onze medewerkers is het heel prettig als ze vooral door kunnen gaan met wat ze altijd al doen. Dit des te meer omdat een aantal dagbestedingsorganisaties besloten heeft om de dienstverlening niet door te laten gaan.
• Wij halen voor de gemeente witgoed en oud ijzer op bij de inwoners van Capelle. Het is niet verantwoord om deze goederen aan de weg te laten staan.
• CapelleWerkt verstrekt voor de gemeente financiële noodhulp aan inwoners die daarvoor in aanmerking komen en wij voeren voor de gemeente de meubel- en kledingbank uit. Dit zijn voorzieningen voor mensen met een acute hulpvraag en het zou zeer ongewenst zijn om dit tijdelijk stop te zetten.
• Niemand kan inschatten hoe lang de situatie duurt. Maar een kwestie van maanden lijkt waarschijnlijker dan een kwestie van weken. En zowel voor een aantal kwetsbare burgers als voor sommigen van de mensen die wij begeleiden proberen wij enige continuïteit te bieden.

Uiteraard werken we niet door zonder de nodige voorzorgsmaatregelen in acht te nemen. Er zijn diverse hygiënemaatregelen genomen, zoals het ophangen van wasinstructies en desinfectiemiddelen. Ook kunnen wij in deze periode geen meubelen of andere goederen ophalen bij u achter de voordeur. Dit geeft een te groot gezondheidsrisico voor onze medewerkers.

Uit zorg voor onze medewerkers is een grote groep kwetsbare mensen preventief thuis. Dat geldt ook voor alle medewerkers met verkoudheids- of griepklachten.

De mensen die de mogelijkheid hebben thuis te werken maken hier gebruik van.

Uiteraard hebben deze maatregelen wel impact op de bedrijfsvoering van CapelleWerkt. Op dit moment zijn er naar schatting zo’n 100 mensen minder werkzaam dan normaal. Dat getal wordt veroorzaakt door mensen die preventief thuis zijn, maar ook door mensen die zich ziek hebben gemeld. Hierdoor zijn wij genoodzaakt de kringloopwinkel XL en de Kringloopwinkel in Krimpen aan den IJssel dicht te houden. De winkel aan de Kanaalweg in Capelle aan den IJssel is gewoon geopend. Wij vinden deze maatregelen vervelend maar op dit moment heeft het zoveel als mogelijk inbedden van de Coronacrisis voorrang.

Ondanks de genomen maatregelen proberen wij zo goed als dat nu mogelijk is onze dagelijkse werkzaamheden voort te zetten.