Irado haalt in 2018 het afval op in Capelle

Met ingang van 1 januari 2018 jaar verzorgt Irado de inzameling van huishoudelijk afval in Capelle aan den IJssel. Dat betekent dat er wat gaat veranderen met de afvalinzameling. U heeft hierover thuis een informatiepakket ontvangen met daarin:

• – Een brief van wethouder Jean-Paul Meuldijk
  • – Een nieuwe afvalwijzer
  • – Een folder met informatie over verandering van van de inzameling van plastic- en metaalverpakkingen en drankenkartons (pmd).

Vanaf 1 januari 2018 gaat er voor u het een en ander veranderen. We vatten het graag voor u samen:

Wat verandert er?

Irado in de straat: Vanaf 1 januari komt u voortaan de mensen van Irado tegen in Capelle.
Pmd bij restafval : Pmd (plastic- en metaalverpakkingen en drankenkartons) worden vanaf 1 januari niet meer aan huis opgehaald. Dat betekent dat 27 december 2017 de laatste dag is dat uw pmd met zakken aan huis wordt opgehaald. Pmd biedt u voortaan aan in een van de bovengrondse containers voor pmd of bij het restafval.

Tegenstrijdig?

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar door pmd bij het restafval weg te gooien gaan we meer pmd-afval scheiden en dus hergebruiken. Dat komt omdat afvalverwerkers tegenwoordig plastic- en metaalverpakkingen en drankenkartons steeds beter kunnen scheiden ná het inzamelen.

Bovendien is het goedkoper om pmd na te scheiden. Door pmd later uit het restafval te halen scheiden we deze afvalsoort beter én besparen we kosten. Let op: dit is niet mogelijk voor de andere afvalsoorten. Daarom vragen we u uw gft, glas, textiel, oud papier en kartonen natuurlijk grofvuil thuis te blijven scheiden.

Grofvuil ophalen:

Irado haalt vanaf 1 januari ook het grofvuil op. Hiervoor kunt u een grofvuilafspraak maken.

Sensoren in de container:

De containers in Capelle worden uitgerust met sensoren die aangegeven wanneer de container bijna vol is. De vuilniswagens rijden dus niet meer op vaste dagen. Wanneer we van de container het signaal krijgen dat deze bijna vol is, komen onze chauffeurs de container legen. Zo voorkomen we volle containers.

Afvalvragen voortaan naar Irado:

Alle vragen en meldingen die u heeft over afval en de inzameling ervan kunt u vanaf 1 januari stellen aan Irado. Voor alle vragen over de openbare ruimte blijft de gemeente aanspreekpunt.