Nieuwe toekomst voor werknemers capelle werkt

Stichting Capelle Werkt gaat haar activiteiten doorgeven aan andere partijen. De beoogde partners zijn: Het Goed en Irado, Promen en Welzijn Capelle. Dat heeft de gemeente Capelle aan den IJssel besloten. De toekomst voor de werknemers is in principe verzekerd. Het uitgangspunt is dat de mensen het werk volgen naar de nieuwe organisatie.

De gemeente Capelle is in 2012 gestart met de stichting Capelle Werkt. Binnen de projecten van Capelle Werkt doen werkzoekenden met een uitkering werkervaring op in re-integratietrajecten. Voorbeelden zijn de kringloopwinkel ‘Goed voor elkaar’ en het werkcentrum. Met de training en werkervaring die mensen krijgen, hebben ze daarna meer kans op een betaalde baan. De werkzoekenden worden begeleid door de 18 vaste medewerkers van Capelle Werkt.

Toekomst met meer kansen
De afgelopen maanden heeft de gemeente de toekomst van Capelle Werkt onderzocht. Daarover is een rapport gemaakt, de toekomstverkenning Activiteiten Capelle Werkt. Daarin staat dat het beter is om de activiteiten van Capelle Werkt door te geven aan andere organisaties. Daarmee kunnen de re-integratietrajecten behouden blijven, met lagere kosten en meer kansen voor de vaste werknemers om zich te ontwikkelen en door te groeien.

Het bestuur van Capelle Werkt streeft ernaar waar mogelijk de activiteiten per 1 januari 2021 door te geven aan andere organisaties. De gemeente helpt en ondersteunt de stichting daarbij. De gesprekken over de overdracht met de beoogde partners Het Goed en Irado, Promen en Welzijn Capelle zijn gestart. Die gesprekken zijn positief, maar hebben nog niet tot een definitief resultaat geleid.