Repaircafé Capelle

Wat doe je met een broodrooster, die het niet meer doet? Met een fiets waarvan het wiel aanloopt? Weggooien? Mooi niet!

In Buurthuis de Fluiter aan de Wiekslag 3, draait het allemaal om repareren. Tussen 14.00 en 17.00 uur elke donderdagmiddag staan diverse vaklieden klaar, bijvoorbeeld elektriciens, en fietsenmaker. Zij helpen bij alle mogelijke reparaties tegen vrijwillige bijdrage .

Ook gereedschap en materialen zijn aanwezig. Mensen die het Repair Café bezoeken, nemen van thuis kapotte spullen mee. Broodroosters, lampjes, föhns, fietsen, speelgoed, servies… alles wat kapot is, is welkom en maakt kans op een geslaagde reparatie. De vaklui in het Repair Café weten bijna altijd raad. Bedenk wel dat reparaties ook door onze vaklieden tijd kosten, kleine tussen een kwartier en een half uur, grote gauw een uur. Het Repair Café moet om 17.00 opgeruimd zijn en sluiten, en er kan niets achterblijven.

Door repareren te promoten, wil Repair Café Capelle bijdragen aan het verkleinen van de afvalberg. Dat is hard nodig, want in Nederland gooien we ontzettend veel weg. Ook dingen waar bijna niets mis mee is en die na een eenvoudige reparatie prima bruikbaar zijn. Helaas zit repareren bij veel mensen niet meer in het systeem. Het Repair Café wil daar verandering in brengen.

Het Repair Café is ook bedoeld om buurtbewoners op een nieuwe manier met elkaar in contact te brengen. Te ontdekken dat er heel veel kennis en praktische vaardigheden in de buurt aanwezig is.

Als je samen met een tot dan toe onbekende buurtgenoot een fiets, een cd-speler of een broek hebt gerepareerd, bekijk je die persoon toch anders als je hem of haar de volgende keer op straat tegenkomt. Samen repareren kan leiden tot heel leuke contacten in de buurt.

Het RepairCafe wijst erop dat repareren ook geld en kostbare grondstoffen bespaart en bijdraagt aan de beperking van de CO2-uitstoot. “Maar bovenal willen we met het Repair Café laten zien dat repareren leuk is en vaak heel eenvoudig.”

In 2018 ook in Schollevaar

Eenmaal per maand is op een zaterdagochtend in het Huis van de Wijk in Schollevaar(eerste etage bij het Capels Multicultureel Centrum CMC) een inloopochtend waar u defecte apparatenn kunt aanbieden voor een mogelijke reparatie. U vindt het Huis van de Wijk op het Stationsplein 20 vlakbij het winkelcentrum De Scholver.

Telefoon 06-23 221 645

Dit nummer is alleen op onze openingsdag donderdag bereikbaar.
Op overige dagen via de voicemail.
Uiteraard zijn we altijd bereikbaar via onze mail info@repaircafecapelle.nl